İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), merkezi yatırım programına alınmayan projelere rağmen raylı sistem yatırımlarında önemli ilerlemeler kaydetti. İBB, uluslararası finans kuruluşlarından sağladığı yaklaşık 2,5 milyar Euro’luk kredi ve öz kaynaklarıyla durdurulan şantiyeleri yeniden hayata geçiriyor. 2025 yılı Kamu Yatırım Programı’nın ara döneminde dört yeni raylı sistem hattı için başvuru yapıldığı bildirildi.
Durdurulan Projeler Yeniden Hayata Geçiyor
İBB, 2019 yılında göreve geldiğinde toplam 140,9 kilometre uzunluğunda 12 raylı sistem hattı ihale etti. Ancak bu hatların büyük bir kısmı durma noktasına gelmişti. İBB, şu an itibarıyla bu hatların 65,1 kilometre uzunluğundaki kısmını ve 62 istasyonu Mart 2024’e kadar hizmete açmayı hedefliyor.
Başta M1A Yenikapı–Atatürk Havalimanı hattı olmak üzere, merkezi bütçeden alınan kesintilere rağmen yatırımlar kesintisiz devam ediyor. İBB, bu projeleri tamamlamak için öz kaynaklarını ve uluslararası kredileri kullanmaya devam ediyor.
Raylı Sistem Uzunluğu 380,7 Kilometreyi Aştı
Pandemi, global ekonomik kriz ve diğer olumsuz koşullara rağmen, İBB, son beş yılda toplam 87,1 kilometrelik yeni raylı sistem hattını devreye aldı. Böylece İstanbul’daki toplam raylı sistem uzunluğu 380,7 kilometreye ulaştı.
Yeni dönemde, raylı sistemler yalnızca ulaşım aracı olmanın ötesine geçerek sosyal yaşamı da destekleyen bir altyapı haline geldi. Metro istasyonlarına entegre edilen sosyal alanlar, İstanbul’a yeni bir soluk getirdi.
Yatırımlar Devam Ediyor, Yeni Hatlar Geliyor
Şu anda inşaatı sürdürülen 7 ayrı raylı hat ile ulaşım imkânları artırılıyor. İlk olarak Anadolu Yakasındaki üç hattın tamamlanması bekleniyor. Çalışmalar, günde ortalama 400 bin yolcu taşıyan M1A hattında depreme karşı güçlendirme çalışmaları ile de destekleniyor.
Yeni Projeler Merkezi Yatırım Programında Bekliyor
İBB, Sefaköy–Beylikdüzü–TÜYAP Metro Hattı ve Eyüpsultan–Bayrampaşa Tramvay Hattı gibi dört yeni projenin merkezi yatırım programına alınması için başvurularını yaptı. Ancak bazı projelerin kabul edilmediği de ifade ediliyor.
Gelecek İçin Kararlı Adımlar Atılıyor
Metro inşaatlarının zaman ve maliyet gerektiren uzun vadeli yatırımlar olduğu göz önünde bulundurulduğunda, projelerin hayata geçirilmesi için gerekli olan dış finansman ve merkezi onay süreçleri büyük önem taşıyor. İBB yönetimi, İstanbul’un ulaşım sistemini güçlendirme hedefine kararlılıkla devam ediyor.